[x]
[x]

Magnez

Jest jednym z najważniejszych pierwiastków niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W największej ilości znajduje się w kościach, następnie mięśniach szkieletowych oraz w najmniejszej ilości w pozostałych tkankach (głównie
w układzie nerwowym, wątrobie i nerkach). Niewielka ilość magnezu znajduje się także w erytrocytach i osoczu.

Funkcje magnezu w organizmie, a objawy niedoboru

FUNKCJA

OBJAWY NIEDOBORU

Działanie p/zakrzepowe-magnez hamuje agregację płytek krwi oraz pobudza syntezę NO – inhibitora adhezji płytek krwi)

Zakrzepica oraz choroba niedokrwienna serca

Wpływ na proces kostnienia, regulacja poziomu wapnia w organizmie oraz udział w syntezie witaminy D

Osteoporoza oraz podatność na złamania, niedorozwój kości w okresie płodowym, próchnica

Wpływ na przewodnictwo nerwowo-mięśniowe

Bolesne skurcze łydek oraz mięśni (w tym tężyczka), a także drganie powiek. Tiki napadowe, padaczka

Produkcja energii

Osłabienie, zmęczenie, spadek koncentracji, zaburzenia snu,

Udział w metabolizmie węglowodanów oraz syntezie i wydzielaniu insuliny

Cukrzyca – diabetycy zwykle mają niedobory magnezu

Wpływ na gospodarkę hormonalną

Zespół napięcia przedmiesiączkowego

Profilaktyka chorób sercowo0naczyniowych

Nadciśnienie, niewydolność serca, choroby naczyń obwodowych

Działanie neuroprotekcyjne

Stres, nerwowość, nadpobudliwość, agresja. Napięciowe bóle głowy oraz migrena.

 

NATURALNE ŹRÓDŁA MAGNEZU

Produkty bogate w magnez: (w kolejności od najbardziej bogatych w magnez)

  • pestki dyni – aż 540mg w 100g produktu
  • otręby pszenne – 490mg
  • kakao
  • migdały
  • soja
  • biała fasola
  • gorzka czekolada 165mg w 100g
  • orzechy laskowe
  • otręby owsiane 129mg

Bogatym źródłem magnezu są także zielone warzywa, razowe pieczywo i grube kasze. Zbilansowana dieta (w tym pożywne śniadanie) są wystarczającym źródłem magnezu dla naszego organizmu.

Kto powinien suplementować magnez?

  • Kobiety w ciąży oraz matki karmiące
  • Dzieci i młodzież, jeśli nie jest możliwe dostarczenie odpowiedniej dawki magnezu wraz z pokarmem
  • Osoby zażywające leki moczopędne
  • Pacjenci chorujący na choroby nowotworowe
  • Osoby cierpiące na niedobory magnezu

Zapotrzebowanie na magnez rośnie:

  • u dojrzewającej młodzieży w okresie intensywnego wzrostu
  • u kobiet i mężczyzn w wieku produkcyjnym
  • w przypadku ciąży oraz w okresie karmienia piersią
  • w stanach napięcia nerwowego, stresu oraz dużego wysiłku fizycznego

PRZYCZYNY NIEDOBORU MAGNEZU

Zazwyczaj przyczyną niedoboru magnezu w organizmie jest nieodpowiednia dieta:

  • źle zbilansowana dieta (duże ilości tłuszczów, kawy, alkoholu, dieta bogatowapniowa i błonnikowa, duże ilości fosforanów w napojach typu Coca-Cola)
  • spożywanie pokarmów złej jakości. Ogrom środków konserwujących w żywności,
    a także skażenie środowiska (zanieczyszczenia, nawożenie upraw itp) sprawiają, iż ilość magnezu zawarta w spożywanych roślinach znacznie spada. Do tego dochodzą jeszcze procesy technologiczne, które powodują utratę magnezu
    w żywności.

Kolejną przyczyną niedoboru magnezu są choroby:

  • zaburzone wchłanianie pierwiastków w przebiegu celiakii
  • biegunki oraz wymioty
  • anoreksja, bulimia (stosowanie diet przeczyszczających)

Następnie, stosowanie leków:

  • antybiotyków (uwaga na tetracykliny i fluorochinolony – w czasie ich stosowania nie zażywamy wapnia, żelaza, a także magnezu)
  • antykoncepcyjnych
  • nasennych i psychotropowych
  • cytostatyków
  • leków nadciśnieniowych z grupy leków moczopędnych (tutaj wskazana jest suplementacja magnezu)

Poproszę magnez, ale z witaminą B6…..

Witamina B6 (pirydoksyna) zwiększa wchłanianie magnezu z przewodu pokarmowego oraz zmniejsza jego wydalanie z organizmu. Preparaty w których magnez występuje
w postaci dobrze wchłanialnej, nie wymagają dodatku witaminy B6. Należy przeanalizować skład.

Poproszę magnez na skurcze – tylko żeby był z potasem…

Potas wzmacnia działanie magnezu. Wpływa pozytywnie na ciśnienie krwi oraz pomaga
w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i mięśniowego. Zalecany jest szczególnie dla osób cierpiących z powodu skurczów łydek oraz drgania powiek. Istnieje jednak pewna grupa pacjentów dla których suplementacja potasem nie jest wskazana. So to osoby zażywające określone leki obniżające ciśnienie krwi oraz poprawiające pracę serca.

Piję dużo kawy, więc poproszę magnez…

Co oznacza picie dużej ilości kawy? 2 filiżanki? 3 lub 4 filiżanki? Przyjmuje się, iż picie około 4 filiżanek kawy dziennie, może wypłukiwać magnez z organizmu. Kawa sama
w sobie nie jest sprawcą utraty magnezu z organizmu. Kawa działa po prostu moczopędnie i dlatego picie dużej ilości może powodować utratę magnezu z organizmu. Dotyczy to więc nie tylko kawy, ale także wszystkich innych moczopędnych produktów (herbat, suplementów itp.).

Magnez należy zażywać przez minimum kilka miesięcy, a nawet do roku. Stosowanie przez kilka dni, a nawet tygodni może nie przynieść pożądanych efektów.

Polecane produkty: SOLGAR Chelat Magnezu, Magnefar B6 MAXSlow-Mag

Apteka "Pod Rózami", ul. Ogrodowa 40, 47-400 Racibórz, od 8:00 do 16:00 - tel. (32) 415 14 67, kontakt@aptekawsieci.pl. Wdrożenie i realizacja: SO-SOLUTIONS
do góry
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl